oursoundtracks


Hot Madras
May 23, 2011, 10:46 pm
Filed under: International-Intergalactic Sounds | Tags: ,

Hot Madras – all South Indian 7″s brought to you by Unconventional Science

(All photos, videos, and music, by Nick Everett)

I first became aware of Unconventional Science, Nick Everett, (producer, dj, and vinyl collector “from” LA ) in India by coming across the fact that he was selling some hot records from India that he was digging first hand and shipping back to LA.  Being utterly financially unable to buy much myself, I instead wrote asking if he might not mind doing a mix for a stranger with a humble little website.  And within a few weeks here we are  with some INCREDIBLE, and presumably largely unexplored jams/gems from Southern India.  I have been truly LOVING this mix lately….super excited to share it.

この間ネットで、インドにいるアメリカ人dj(Unconventional ScienceのNick Everett:ロスのdj兼プロデューサー兼レコードコレクター)が、現地で見つけたインドのアツい映画音楽のレコードを、アメリカ向けに売っているのを見た。それは皆が欲しがってるようなお宝レコードに間違いない。僕はすごい買いたいなと思ったけど、ちょっと貧乏すぎて無理なので、勝手に本人に連絡して、もし、この小ちゃいサイトのためにミックスを作ってくれたら、とっても嬉しいんだけど、と伝えてみた。
そしたら一ヶ月後・・・・ご覧の通り素晴らしいミックスを作ってくれました。しかも、このミックスはdj世界の中の大人気Bollywoodサンプラーじゃなく、マニアックな人でもきっと分からないやつばっかりの、南インドの70〜80年代の映画音楽です。このミックスをもらってから、ハマりにハマってるのでみなさんもぜひぜひ聞いてみてくださ〜い!!

 

I asked the man himself a few questions about Unconventional Science and the mix below:

So what brings Unconventional Science to India?    How long will you be staying?  Was your purpose vinyl?

なぜインドにいますか? どれぐらいいるつもり? もともとレコード探すためにきたの?
Im over here finishing my cultural anthropology degree and was engaged in a ethnomusicology research project on Naga Rock and Roll.  I think I’ll stay here for a year which means my time here will end when my visa expires in January.  My purpose here was to explore the music of India and try to find some new sounds.  The vinyl is just kinda the material that represents the heart and soul of this trip.  Definitely have become addicted to traveling now though.. so Ima ride this out voyage out as long as possible.

大学のためにNaga Rock and Rollを研究中です。一年間いるつもり、来年の一月でビザが終わっちゃうので。目的はインドの音楽を探索して、新しいサウンドを発見することでした。この旅の魂を象る物質が、レコードというわけです。 しかし、旅に完璧にはまちゃって、できるだけ長く旅を延ばしていきたいと思います。

You’ve obviously been active as a DJ and producer for while.  Were you a heavy crate digger before coming to India?

DJなど長くやっていましたが、インドにくる前もレコードハンターでした?

Yea absolutely.  I used to DJ on the patio at Funky Sole which always provoked me to keep a diverse crate of records.  I’ve been into records since I was 14 which is 12 years ago now.  I wouldn’t say that I have the deepest crates but I definitely have a lot of choice cuts and work every day to expand that.  I love music and have pretty much dedicated my life to hip hop and vinyl so hopefully I can keep working to find a way to support myself on those things.

もちろん。ロスのFunky Sole(けっこう評判高い)というイベントで回していたので、けっこう深いクレート(コレクション)を集めなければならなかった。今26歳で、14歳からレコードを買い始めました。僕のコレクションが一番深いとは決して言えないけど、いいものであることは間違いない。そして、もっと深くて、幅広いコレクションにするために一生懸命頑張っています。僕が音楽が大好きで、ほぼ自分の人生をヒップホップやレコードに捧げたので、できればそれで食べていけるように努力しています。

What’s the overall digging experience in India?  Do places tend to know what they have or are you just finding stuff randomly?  Any crazy record stories?

インドでレコードを発掘するという経験はどういう感じですか? レコード店自体は、いいものかだいたい分かっている? 

There are definitely some disgusting places to dig for records.  I had one attic I was going through that was full of all kinds of vermin.  All kind of records were eaten away by rats and cockroaches.  A few dudes here in Delhi really know their shit but most have a pretty skewed view of whats valuable.  Its always a battle with pricing but I’ve found a lot of really amazing stuff that Im super excited to bring back to the states.  Really looking forward to going down south in the next month to really dive in deep to the Kollywood record scene.

もちろん店にも行くけど、店だけじゃなくて、たまに本当に汚いところにもレコードを探しにいきます。あるとき、屋根裏部屋へ探しにいったんですが、ネズミとゴキブリだらけでした。レコードまで食べられていました。店の場合は、たまに何がいいか悪いのかがちゃんと分かっているオーナーがいるけど、その場合でも、価値に対する値段の付け方がおかしくて、 いつも値段のことで交渉しなきゃいけないけど・・・。今月南インドに行ってKollywoodのレコードシーンにどっぷりつかるのを本当に楽しみにしています。

Finally, a synopsis of the mix you’ve laid down for Oursoundtracks:
 
最後は、oursoundtracksに作ってくれたミックスの説明お願いします:

This is a compilation of south Indian 7″ records from the late 70s and early 80s, specifically  – 1979-1983 in Tamil Nadu. India’s modern music industry has almost always released music in the form of film soundtracks. It is for this reason that the music is so grandiose in nature. The Bollywood film industry was centered in Bombay, which is now named Mumbai, but there were other lesser known industries in Pujab, West Bengal, Rajasthan, Orissa, and more. Most notable of these were the films from the south centered in Madras which is now known as Chennai. They called it Kollywood, this was because of the Kodambakkam neighborhood which served as the center of the film industry of the south. The music is loose and energetic but is also laced with South Indian classical music which added a beautiful depth to the songs. The results were often loud drum machines, low fidelity synths, strings, flutes, and other funky elements put it for good measure. It feels like Bollywood without the kitsch. The epic nature of the compositions remain but the sound is much more raw. The stripped down garage studio sound is juxtaposed by funky arrangements for 20 piece ensembles is a wonderful aesthetic. The sounds are a fusion of musical styles rather than the one after another style found in most bollywood arrangements. This adds a much more consistent tone to the songs and leads to more organic sounding songs. These are a few records from this genre I found in an attic in Delhi. Not sure how rare they are but the music of South India is still largely unexplored. Get down to the funky traditional sound of Kollywood! 

このミックスは南インド70年代後半や80年代前半の45版ミックスです。インドの現代音楽はほとんど映画のサウンド・トラックの形で作られています。だからインドの音楽は自然と大掛かりなものになります。現在の地名はムンバイですが、主にインドの映画はボンベイという場所で製作されているので Bollywood(もちろんハリウッドにちなんで)と呼ばれています。ほとんどインド音楽が好きな人々はそこがメインと思っていますが、実はもっと知られていない小さな規模で製作されていたインド映画もあり、例えばパジャブ、ウェストベンガル、ラジャスタン、オリッサなどなど・・・。その中で最も興行を成功させていたのが、南インドのマドラスでした(現在:Chennai)。その映画製作の中心地がKodambakkam という場所だった為、それはKollywoodと呼ばれています。その音楽は、インド映画音楽らしく大げさでエネルギーに溢れていますが、それとともに南インドのクラシック音楽も織り込まれている為、美しい深みが加わっています。うるさいドラムマシーン、程度の悪いシンセサウンド、弦、管と・・・ちょっとおかしないろいろな物を念の為に入れる、という感じ。Bollywoodーキッチュ=Kollywoodといえば早いだろうか?壮大な曲の構成は残っているものの、音のクオリティはかなり低い。そのクオリティの低い、ガレージのようなスタジオで作り出される音はしかし、ビッグオーケストラが奏でるファンキーなアレンジと相まって非常に素晴らしい。このジャンルの数枚のレコードを、デリの屋根裏部屋で見つけました。これらがどれくらい貴重なものなのかはよくわからないが、南インドの音楽は未だにほとんど発見されていません。このファンキーな、そして伝統的なKollywoodサウンドを是非楽しんで!!

Please help support Unconventional Science by picking up his new album here. (Only 7$ for some tight beats!)   All money will go directly towards new finds in India ; )

Unconventional Science を応援して下さい!! ここで新しいアルバム7$で買えます!

Hot Madras mix – Kollywood 45s!

Download or Stream Mix HERE!  ミックスはここです

Tracklist?  yeah, I wish too ; )

Follow on Twitter @oursoundtracks




Advertisements

Leave a Comment so far
Leave a comment



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: